lunes, 27 de mayo de 2019

PLAN DE APOYO-MUESTRA


1.      INTRODUCCIÓ: PRESENTACIÓ DEL PLA DE RECOLZAMENT

Durant l’exposició que ens ocupa desenvoluparé el meu plantejament didàctic anual segons les condicions establertes en l’actual convocatòria.
En el meu pla de recolzament, he elegit el cas d’un alumne, Hugo, de set anys d’edat, amb un cert grau d’espectre autista, escolaritzat en primer de primària en el centre ordinari de Montaverner, a la comarca de la Vall d’Albaida.
Pel que fa a la meua programació seran claus aspectes l’atenció a la diversitat i l’atenció individualitzada, ja que estem davant el cas d’un alumne amb necessitats educatives especials greus i permanents que va requerir d’unes mesures o adequacions curriculars molt específiques.
 També seran molt important els següents punts que comente a continuació:
 D’una banda l’adaptació dels elements curriculars, tenint en compte el Decret 20/1992 pel qual s’estableixen el currículum d’ Ed. Primària per a la Comunitat Valenciana i també l’adaptació dels elements d’accés al currículum tant aquells referents a l’espai del centre com de l’aula ordinària.
 I d’altra banda la col·laboració amb el tutor del xiquet, la resta de professors i els pares. Aquesta col·laboració ha d’estar planificada i organitzada des del començament del curs amb reunions mensuals amb els pares i quinzenals amb el tutor, per veure com evoluciona el xiquet i per analitzar les necessitats i millores que presenta a mesura que avança l’any, doncs l’alumne cursa 1r de Primària i es troba en el seu període d’adaptació.
Aquestes premisses inicials em serveixen per començar  l’anàlisi del cas d’Hugo que realitzaré  a les pàgines següents.
2.      CONTEXTUALITZACIÓ: DADES DEL CENTRE

2.1.    Localitat, entorn físic i social.
Ens trobem en un centre públic d’un poble ubicat en la comarca de la La Vall d’Albaida, al sud de la província de València. Té 2.000 habitants i està a 78km de la ciutat de València.
Els diferents serveis que podem trobar són: biblioteca; una escola d’Educació Primària pública; poliesportiu; casa de la cultura; auditori i escola de música; centre de salut; escoleta de primer cicle d’educació infantil; diversos parcs i espais d’oci i temps lliure; etc.
2.2.    Característiques.
El centre compta amb:

*      Un gimnàs
*      Una sala d’audio-visuals
*      Una aula d’educació especial i recursos
*      Aula d’informàtica
*      Biblioteca
*      Dos patis
*      Menjador
*      Sala de professors
*      Aula de música
*      Senyals del centre, panells d’anuncis,...amb lletra i amb pictograma.
*      Instal·lació de rampes, portes adaptades, baranes i passamans en els corredors i les escales.
*      Espais ampliats i adequats: serveis i aules adaptades.
*           Mobiliari flexible que permet diferents distribucions.

        El centre està ubicat en un context semi- rural de nivell socio- cultural mitjà.
2.3.    Professorat.
El centre disposa dels següents recursos personals:

*      Quatre mestres d’educació infantil
*      Sis mestres d’educació primària
*      Una mestra d’educació física
*      Un mestre d’educació musical
*      Un mestre de religió
*      Una mestra de llengua estrangera
*      Una mestra de pedagogia terapèutica
*      Un mestre d’audició i llenguatge (itinerant, acudeix tres matins per setmana.
*      Un psicòleg que pertany al SPE (Servei Psicopedagògic escolar) i que acudeix al centre tres matins per setmana.
*      Una treballadora social, que pertany al SPE i assisteix al centre una vegada a la setmana.
*      Una educadora
*      Monitors de menjador

2.4.    Programa d’educació bilingüe
Com  que ens trobem en una zona valenciano parlant, el programa d’educació bilingüe que es desenvolupa en el centre és el Programa d’Ensenyament en Valencià (PEV).
2.5   Alumnes amb necessitats educatives especials.
ETAPA
NIVELL
NOMBRE ALUMNES
NEE
      EI
5 ANYS
1
Derivades  DM moderada  associada a Sindrome  down
    EP
1r Primària
1
Nee derivades d’espectre autista
     EP
2n Primària
1
Derivades de Paràlisi cerebral
   EP
5é Primària
1
Derivades de sobredotació intel·lectual
   EP
2n cicle (3r i 4t)
5
Dificultats d’aprenentatge en les àrees instrumentals
   EP
3r cicle (5é i 6é)
4
Nee temporals que afecten a l’àrea de matemàtiques
   EP
2n cicle (4t)
1
Derivades de context socio-cultural desfavorit
   EP
3r cicle (6é)
1
Necessitats de compensació educativa (immigrant)
   EP
3r cicle (6é)
2  (germanes bessones)
Nee motòriques

3.      DADES DE L’ALUMNE

3.1.    Dades inicials.
Hugo és una alumne de 6 anys i 6 mesos en data de Setembre del 2005. Va nàixer el 1 d’abril de 1999.  Viu amb els seus pares i la seua germana major de 9 anys. Està escolaritzat en 1r del 1r cicle d’educació  primària en el col·legi públic de Montaverner. Hugo va assistir a una l’escoleta de la localitat entre els dos i tres anys.
En arribar al centre el psicopedagog escolar coordina una avaluació socio-psicopedagògica en la qual recava informació sobre els següents aspectes:
a. Aspectes rellevants de la història de l’alumne
Factors prenatals
Embaràs: controlat. Edat gestional: 40 setmanes.
Part: vaginal d’inici espontani, sense complicacions.
Factors postnatals: Al voltant dels 12 mesos els pares s’adonen de la falta de resposta del fill als intents d’interacció dels pares, i un cert retard en les conductes comunicatives del fill (tant llenguatge oral com gestual). Es comproba que no hi ha dèficit auditiu ni aspectes neurològics implicats.
     El desenvolupament psicomotor ha estat normal .
Diagnòstic mèdic: Cert grau d’espectre autista.
b. Valoració dels aspectes psicoevolutius
1. Funcions intel·lectuals:   S’obtenen puntuacions baixes en l’atenció mantinguda.
2. Desenvolupament psicomotor: No presenta retràs psicomotor.
3. Desenvolupament perceptiu:
*      A nivell visual:  dificultats de percepció degudes a la falta d’atenció.
*      A nivell auditiu: presenta problemes en la discriminació auditiva també causades per la carència atencional.
*      A nivell espai- temporal: No té desenvolupada la capacitat d’orientació espacial.
En conceptes temporals: no és capaç de contar diversos fets en l’ordre que han succeït, ni d’ordenar seqüències temporals simples.
4. Desenvolupament lingüístic-comunicatiu
*      Longitud mitja de les seus frases de 3 paraules.
*      Utilitza oracions simples, així com ocasionalment coordinades amb “i”.
*      Sól ometre el verb.
*      Nivell de vocabulari i semàntica pobre.
*      Dificultats en l’execució d’ordres senzilles de selecció i denominació.
*      L’alumne mostra intenció comunicativa tansols quan li interessa el tema de conversa o necessita alguna cosa.
*      No mostra senyals d’ajustar les seues interaccions a diversos interlocutors, contextos,...
c. Nivell de competència curricular
El nivell de competència curricular és el propi de l’edat de l’alumne. A l’inici del curs té assolits la major part dels continguts de l’educació infantil.
En l’àmbit del llenguatge s’observa un millor nivell comprensiu que expressiu. Mostra problemes de comunicació i interacció social. El seu llenguatge presenta una certa agramaticalitat, omentent el verb de les seues frases.
d. Factors significatius de cara a la intervenció educativa
És una xiquet de caràcter fluctuant. Es donen variacions en el seu estat d’ànim que no corresponen amb períodes de temps diferenciats, si no que varien de uns dies a altres, mostrant-se en ocasions atent i actiu, i altres mostrant escassa motivació cap als objectes i situacions lúdiques.
En ocasions s’observen conductes d’ensimismament amb estereotipies, labilitat emocional i falta d’atenció.
Necessita ajudes visuals per regular i planificar l’aprenentatge. També un espai estructurat que l’ajude a centrar l’atenció.
e. Aspectes socio-familiars rellevants
La família està composada pel pare, la mare i sos fills, la major de 9 anys i Hugo. Els vínculs afectius antre els membres de la família són bons. Acceptació per part de la família de la problemàtica de Hugo. Presenten una bona disposició per col·laborar per a tot allò que se’ls necessite.
3.2.    Identificació de les Nee (NAC + problemes o dificultats que presenta)
*      Necessitats educatives especials (nee) relacionades amb la Comunicació Verbal i No Verbal:
o   Necessita estratègies comunicatives que l’ajuden a comprendre l’entorn físic i que eviten problemes de comportament.
*      Nee relacionades amb l’Autonomia i la Identitat personal:
o   Necessita aconseguir autocontrol del seu comportament per evitar problemes de conducta.
o   Necessita consolidar l’adquisició d’hàbits bàsics: alimentació, neteja, comportament...
*      Nee relacionades amb l’àmbit social (cognitiu i emocional):
o   Necessita aprendre a tenir control de l’entorn socials, no sols de l’entorn físic.
o   Necessita potenciar el contacte normalitzat amb persones de l’entorn immediat.
o   Necessita estratègies que li proporcionen un entorn estable.
*      Nee relacionades amb l’àmbit cognitiu:
o   Necessita generalitzar el que aprén.
o   Necessita treballar les capacitats cognitives d’atenció, memòria i percepció.
o   Necessita treballar la imitació i el joc simbòlic.
*      Nee relacionades amb les habilitats socials:
o   Necessita adquirir conductes d’interacció: atenció visual i tolerar el contacte físic.
o   Necessita utilitzar adequadament gestos i fórmules adequades per a salutacions i acomiadaments.
o   Necessita adquirir estratègies per a participar en jocs grupals.
*      Nee relacionades amb la modalitat de suport:
o   Necessita atenció individualitzada preferentment dins l’aula de referència (ja que és l’entorn més socialitzador i normalitzat).
o   Necessita un ambient altament estructurat.
o   Necessita ajuda i supervisió constant per a fer el treball.
o   Necessita una adaptació del currículum no significativa, adaptant la metodologia i les activitats.
4.      RESPOSTA EDUCATIVA
 Per tal d’oferir una resposta educativa de qualitat a les NEE que presenten els nostres alumnes, contemplarem aquesta resposta des de tres nivells:
4.1.    CENTRE
És des del centre on els mestres participem activament en la presa e decisions respecte a l’atenció a la diversitat dels AANEE, tant en l’elaboració del PEC, com en la elaboració del PCC.
4.1.1.        PEC: Pla d’atenció a la diversitat
Des del PEC elaborem el Pla d’Atenció a la Diversitat, en el qual jo, com a especialista de PT participe activament en la seua elaboració. Concretant una mica més, des del PEC:
*      Coneixem, respectem i valorem les peculiaritats dels AANEE.
*      Marquem les línies de col·laboració i intervenció del centre en relació als alumnes i al context.
*      Contemplem les possibles adaptacions d’accés al currículum, fonamentalment pel que fa a l’organització i recursos.
4.1.2. PCC: Adaptació d’objectius, continguts, avaluació, metodologia.
Des del PCC analitzem les possibles adaptacions en els elements curriculars bàsics, és a dir:
*      En objectius i continguts, definits en base a les NEE dels alumnes, tenint en compte els criteris de priorització, reformulació, substitució, temporalització i ampliació.
*      En metodologia i activitats, concretem les propostes metodològiques comunes en funció de les NEE que presenten els nostres alumnes.
*      En els criteris d’avaluació, incloem tècniques específiques, organitzant  el procés de detecció de les NEE i establint criteris d’avaluació tenint en compte la diversitat.
4.2.    AULA: Organització – Planificació de recursos (EAC)
En aquest punt ens trobem en les anomenades programacions d’aula (PA), el tercer nivell de concreció curricular. Aquest nivell tracta de concretar les prescripcions del PCC a un grup-aula concret. Les PA són realitzades pel tutor, en elles cobra gran importància el Pla d’Acció Tutorial.
A nivell d’aula acordem decisions en torn a:
*      Els Recursos Personals més adequats per atendre les NEE de cada alumne en concret. En aquest cas concret seria assistir a l’aula d’audició i llenguatge una vegada a la setmana, i assistir a l’aula de educació especial tres vegades a la setmana.
*      Els Recursos Materials que utilitzarem, concretant les ajudes tècniques, adaptacions del mobiliari, adaptacions del material didàctic... 
4.3    A NIVELL INDIVIDUAL: Resposta a nivell individual de tots els AANEE a través d’un quadre resum.
En aquest nivell concretem la resposta educativa que donarem a cada alumne en funció de les seues NEE. Decidirem la idoneïtat o no de realitzar una adaptació curricular, ja siga d’accés al currículum o propiament curricular. Aquesta resposta educativa queda sintetitzada en el següent gràfic:
ETAPA
NIVELL
NOMBRE ALUMNES
ADAPTACIÓ CURRICULAR
ADAPTACIÓ D’ACCÉS AL CURRÍCULUM
    EI
5 ANYS (LUIS)
1
ACI*

    EP
1r Primària (HUGO)
1
ACI

    EP
2n Primària (VANESSA)
1
ACIS*
+
   EP
3r cicle (5é) (ALBERTO)
1
ACI

   EP
2n cicle (3r i 4t)
5
ACI

   EP
3r cicle (5é i 6é)
4
ACIS

   EP
2n cicle (4t) (JOAN)
1
ACIS

   EP
3r cicle (6é) (JOSE RAMON)
1
ACIS

   EP
3r cicle (6é) (LOLES I MARIA)
2 
ACI
+
*ACI: Adaptació Curricular Individualitzada no significativa.
*ACIS: Adaptació Curricular Individualitzada Significativa.
5.      INTERVENCIÓ DEL MESTRE ESPECIALISTA D’EDUCACIÓ ESPECIAL

5.1.    A NIVELL DE TOT EL CENTRE.
5.1.1. Les meues funcions com a PT (O. 16 Juliol 2001)
Segons la O.16 Juliol. 2001, en el centre ordinari realitzaria la meua intervenció amb l’alumnat amb dèficit sensorial, motriu o psíquic, i també amb els alumnes amb retard escolar temporal. De entre les meues funcions destaque les següents:
*      Col·laborar en la elaboració del PEC, aportant els meus coneixements, l’alumntat tenin en compte  amb NEE.
*      Cordinar-me amb la resta de professors i assesorar-los en relació amb l’alumnat amb NEE.
*      Col·laborar amb els professors tutors en la programació d’aula.
*      Col·laborar en l’elaboració de les ACI.
*      Col·laborar en la dentificacació de les NEE de cadascun dels alumnes.
*      Intervindre directament amb l’alumnat que presenta NEE.
*      Observar, avaluar, determinar i realitzar el seguiment del progrés de l’alumne.
5.1.2. Horari AANEE

HORA
DILLUNS
DIMARTS
DIMECRES
DIJOUS
DIVENDRES
9 – 9.50
JOAN (APT)*
J.RAMON (APT)
HUGO
JOAN (APT)
LUIS (AO)
9.50 – 10.40
HUGO (APT)
VANESSA (APT)
JOAN (APT)
LUIS (AO)
HUGO
10.40-11.10

11.10 – 12
LUIS (AO)*
JOAN (APT)
LUIS (AO)
VANESSA (APT)
ALBERTO(APT)
12 – 15

15 – 16
GRUP DA 2n CICLE
GRUP DA 2n CICLE
VANESSA (APT)
HUGO (AO)

GRUP NEE TEMPORAL 3rC
16 - 17
(APT)GRUP NEE TEMPORAL 3rC
(APT)GRUP NEE TEMPORAL 3rC
J. RAMON (APT)
LOLES I MARIA
(APT) GRUP DA 2n CICLE
LOLES I MARIA (APT)
*APT: Intervenció en l’aula de Pedagogia Terapèutica.      
*AO: Intervenció en l’aula ordinària.                 

5.1.3. Coordinació amb la resta de professors, amb entitats externes al centre i amb la família.
*      Amb l’equip docent:
1.       Amb el tutor. Em reuniré quinzenalment amb el tutor per a programar diverses activitats. Intercanviarem dades de l’alumne que ens ajudaran a ajustar la resposta educativa. A més, avaluarem conjuntament a l’alumne i la nostra pràctica docent. També realitzarem de forma conjunta la  tutoria amb les famílies  dels alumnes amb necessitats educatives especials.
2.       Amb el mestre d’audició i llenguatge. M’assessorarà sobre el tractament i intervenció en els problemes comunicatius. Treballarem de forma coordina da aspectes relatius a l’estimulació del llenguatge, l’augment de vocabulari i la funcionalitat educativa. Em reuniré amb ell cada 15 dies.
3.       Amb els especialistes. Com que formen part de l’equip de cicle, col·laboraran en l’elaboració i seguiment de les ACIS en les seues respectives àrees.
*      Amb la família: La implicació de la família és fonamental, ja que ens permetrà dur a terme idèntiques pautes d’actuació amb el xiquet en l’escola i a casa i aconseguir així, la generalització dels aprenentatges.
      En aquest sentit realitzarem a començament de curs una reunió en la qual exposarem el programa educatiu, instant a la participació i col·laboració de la família. A més, una vegada al mes per a intercambiar informació sobre l’evolució del xiquet.Trimestralment realitzaré un informe per escrit, segons el model confeccionat pel centre, tal i com senyala l’ordre 16 juliol de 2001. Entregaré aquest informe als pares mitjançant el tutor.
      D’altra banda també estaré a la seua disposició en el meu horari d’atenció a pares en la meua aula de PT.
*      Amb professionals i entitats externes al centre:
      Les meues funcions amb aquests serà servir com un element coordinador entre els equips i el centre, establint les relacions adequades i els oportuns contactes. Em coordinaré entre d’altres amb:
1.       Psicopedagog de l’SPE o GPM. Tindrem una reunió inicial i mensualment ens coordinarem amb ell per a resoldre qüestions com planificar horaris, estudiar les estratègies més apropiades, elaborar programes d’adaptació curricular...
2.       Fisioterapeuta del Centre Específic. Em reuniré al començament del curs per rebre assessorament de les postures més adequades i de els aspectes bàsics del programa rehabilitador de les alumnes amb dèficit motor (Vanessa, Loles i Maria). També em reuniré trimestralment per analitzar els avanços.
5.3   LA MEUA RESPOSTA ESPECÍFICA PER A UN ALUMNE EN CONCRET:
Atenent a les necessitats educatives especials que presenta Hugo, la meua intervenció amb l’alumne es realitzarà en les àrees instrumentals: Llengua i Literatura i Matemàtiques.
Aquesta intervenció es realitzarà en quatre sessions setmanals, tres de elles en l’aula de Pedagogia Terapèutica i una d’elles en l’àrea ordinària. La finalitat d’aquesta intervenció, combinant l’aula ordinària amb l’aula de PT és d’una banda, fomentar la consecució dels objectius i capacitats de l’etapa, treballant de forma individualitzada i ensenyant a l’alumne a centrar l’atenció i regular-planificar l’aprenentatge, i d’una altra banda, també facilitar la integració socialització de l’alumne, treballant una sessió a l’aula ordinària.
Les sessions tindran una duració de 45 a 60 minuts, segons l’ordre 16 de Juliol de 2001.
El les àrees instrumentals, he assessorat a la tutora per realitzar una ACI no significativa, adequant la metodologia didàctica i la temporalització dels objectius i continguts, per tal de facilitar a l’alumne la consecució de les capacitats de l’etapa. Aquesta adaptació individual no significativa és la següent:



6.      PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA: UNITATS DIDÀCTIQUES

6.1.    UNITATS DIDÀCTIQUES
U.D 1: La classe: un petit món per descobrir......................3
U.D 2: Tots som iguals, tots som diferents..........................6
U.D 3: Què mengem avui?.................................................39
U.D 4: Una vestit de fulles per a la tardor........................
U.D 5: Mostra’ns ta casa........................................................9
U.D 6: El Nadal ja està ací....................................................18
U.D 7: Coneixem el nostre poble.........................................15
U.D 8: Què vols ser de major?.............................................21
U.D 9: I tu, de què et disfresses?........................................24
U.D 10:  Una visita a la granja...............................................42
U.D 11: El meu aniversari.
U.D 12: Olors, colors, sensacions: la Primavera!..............36
U.D 13: Cada dia un nou  viatge............................................27
U.D 14: Aprenem a comunicar-nos....................................30
U.D 15:  Ja ha arribat el teu Estiu!.......................................45
6.2.    METODOLOGÍA
Pel que fa als principis metodològics utilitzats, m’agradaria destacar que aquests han estat decidits conjuntament per tots els professionals que intervenen amb Hugo, i es basen en els principis emanats de l’Escola Nova i el constructivisme, que descric a continuació.
La metodologia es basarà en les experiències, les activitats i el joc, en un ambient de recolzament, afecte i confiança. Els continguts s’abordaran a través d’activitats globalitzades que tinguen interès i significat per al xiquet. Es fomentarà la participació activa de Hugo en el seu propi aprenentatge tenint cura contínuament de que es mantinga la motivació.
Partirem sempre del seu nivell de desenvolupament i de coneixements, proposant activitats en les quals puga tenir èxit, a més, buscarem aprenentatges significatius i funcionals. 
Utilitzarem una metodologia multisensorial (auditiva, visual i tàctil) basant-nos en l’activitat lúdica, el reforç positiu i la globalització.
Aprenentatge lecto-escritura
En línies generals utilitzarem les següents estratègies metodològiques:
*      Un ambient molt estructurat. Distribuirem la classe en racons, tenint en compte les dificultats que comporta l’espectre autista, per a facilitar l’estructuració de l’espai. També  estructurarem el temps, mitjançant pictogrames i agendes.
*      Fer ús de procediments d’anticipació i previsió de canvis ambientals mitjançant ajudes visuals i pictogrames.
*      Fer ús de sistemes d’autocontrol i regulació de la conducta.
*      Dissenyar situacions d’aprenentatge de dificultat creixent, partint del que el xiquet ja coneix, fragmentar els aprenentatges en passos intermedis i reconéixer els èxits aconseguits.
*      Ajustar les activitats a la capacitat d’atenció de Hugo. 
*      Identificar els elements i activitats motivadors per al  xiquet (matemàtiques) i utilitzar-los com a reforç positiu.
*      Aprofitar els contextos d’integració per proposar activitats d’imitació i jocs participatius.
*      Ensenyar les competències necessàries per desenvolupar-se en els diferents ambients naturals.
*      Afavorir la generalització dels aprenentatges mitjançant un ventall d’exemples i experiències concrets.
*      Proposar activitats on la possibilitat d’errada siga la mínima.
*      Implicar a la família en el procés d’ensenyament – aprenentatge, per a facilitat la generalització dels aprenentatges.
Pel que fa a l’aprenentatge de la lecto-escritura, tant la tutora com jo, com a mestra de PT, utilitzarem un mètode de mixte, que utilitza alhora la ruta visual o directa d’accés al significat (lectura global o perceptiva), com la ruta autitiva o indirecta (lectura fonològica o descodificació grafema – fonema). Els motius d’utilitzar aquest mètode són  que la utilització de més d’un sentit en els aprenentatges afavoreix la assimilació dels continguts, per tant, pretenem, amb aquest mètode, utilitzar una metodologia multisensorial. Les activitats basades en aquest mètode pretenen ser funcionals, significatives, potenciant el treball cooperatiu i facilitant que l’alumne es senta protagonista del seu procés d’ensenyament aprenentatge.
Finalment,  donades les dificultats del xiquet, buscarem una ensenyança individualitzada, ajustada en tot moment a les capacitats i característiques del xiquet, a més, propiciarem la participació de la família en el procés d’ensenyament – aprenentatge, per a facilitat la generalització dels aprenentatges.
6.3.    AVALUACIÓ
      L‘avaluació és un procés que no pot estar exclòs de la nostra programació, el realitzarem al llarg de tota la programació, però especialment en tres moments concrets, en els quals ens servirà per a:
*      Determinar la línia base des de la qual iniciarem el treball (AVALUACIÓ INICIAL).
*      Controlar l’eficàcia del mateix, orientant-nos i permetent-nos fer els ajustos necessaris (AVALUACIÓ PROCESSUAL O CONTÍNUA).
*      Valorar el grau de consecució dels objectius que ens havíem plantejat en l’avaluació inicial (AVALUACIÓ SUMATIVA O FINAL).
L’avaluació per als alumnes amb necessitats educatives especials serà criterial, és a dir, en funció dels objectius i continguts planificats per a ells.
Pel que fa als procediments o metodologia d’avaluació, després de cada sessió anotarem en una espècie de diari aquells aspectes més interessants de la sessió. Per altra part utilitzarem fulles de registre per a valorar, al final de la unitat els avanços del nostre alumne. Per això farem fitxes similars a la següent:                       [1]
CRITERIS D’AVALUACIÓ
INICIAT
EN PROCÉS
ASSOLIT
Expressa oralment el vocabulari de la unitat didàctica



Expressa oralment les salutacions i presentar-se a si mateix



Explica una història a partir de vinyetes



Realitza ordres d’una acció.



Expressa oralment frases amb ajuda de pictogrames



Ordena correctament la frase amb ajuda dels pictogrames.



Associar paraula amb paraula.



Discriminar a nivell visual i auditiu  i – u



Escriure en majúscula paraules conegudes.



Escriure la i i la u




      Finalment, cada trimestre farem una recopilació de les dades obteses a les avaluacions periòdiques per a emetre el corresponent Informe Trimestral que facilitarem als pares a través de la tutora. També realitzarem aquest Informe Individualitzat d’avaluació a final de curs.
      En aquest informe, a l’igual que en les valoracions anteriors s’avaluaran tant els objectius aconseguits en situacions controlades com en la generalització.
      Com a forma de motivar al xiquet, al final de cada sessió Hugo pintarà, en la seua llibreteta una cara somrient, si ha treballat bé o trista si ha sigut al contrari. D’aquesta manera ajudem a que interioritze i siga conscient dels aprenentatges que ha adquirit al llarg del dia.
7.      CONCLUSIÓ

Al llarg de la programació didàctica he intentat explicar que l’educació de les persones amb autisme presenta estratègies, metodologia específica i materials adaptats, de forma que es puga respondre de forma adequada a les necessitats educatives d’aquestes persones.
Es tracta, en definitiva, de contribuir, amb l’educació, a:
*      Facilitar la interacció social.
*      Desenvolupar les capacitats cognitives.
*      Millorar les alteracions del comportament.
*      Millorar la motricitat.
*      Desenvolupar l’autonomia personal i la comunicació.
*      Millorar les alteracions de la imaginació i les activitats estereotipades.


[1] Consultar en l’anex la resta de criteris d’avaluació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario