sábado, 9 de mayo de 2020

EDUCACIÓ INCLUSIVA-CONCEPTE


QUÈ ENTENEM PER UNA EDUCACIÓ INCLUSIVA?
És la qüestió que abordarem, és a dir, intentarem aclarir el marc conceptual i les implicacions que es deriven d'una escola inclusiva, repassant els 4 elements principals que assenyala la literatura sobre aquest tema.

Però abans de començar és necessari deixar clares 3 idees que han de vertebrar el discurs de la inclusió:
1.        La primera d'elles és que cada alumne i alumna és únic i diferent. No hi ha dues categories d'alumnat i per tant, precisa una resposta educativa adaptada a les seues potencialitats i necessitats.
2.        La segona és que tot l’alumnat, en algun moment de la seua escolarització, pot requerir suports en diferent nivell, amplitud, intensitat i durada, per la qual cosa l'escola ha de planificar una resposta educativa des de l'inici.
3.        I finalment, la idea que no és tant l'alumnat el que presenta o té una discapacitat sinó que existeixen entorns discapacitants, és a dir, és el context el que fa a la persona discapacitada, com bé afirma Nacho Calderón
En aquest sentit, entenem que l'educació inclusiva és possible, és necessària i és urgent. Estem parlant de drets humans, d'una educació transformadora que millorarà la qualitat de vida de moltes persones, una educació que va més enllà de la mera socialització; estem parlant de societats inclusives, societats justes.

Què és la inclusió?
Un error freqüent és considerar l'educació inclusiva com a sinònim d'integració. Hi ha matisos que diferencien a tots dos conceptes.
·         La integració accepta la diferència, la reconeix però se centra en el dèficit, la deficiència o la discapacitat, per tant parla de necessitats educatives i planteja una resposta educativa que és diferenciadora. Diferenciadora en tant que l'alumne o alumna ix de l'aula ordinària per a rebre una atenció individualitzada en funció de la seua discapacitat, amb un currículum que s'allunya significativament de l'ordinari.
·         En canvi una escola inclusiva acull la diferència i aprén d'ella, focalitzant l'atenció en les capacitats de tot l'alumnat i potenciant-les, mitjançant l'eliminació de barreres que impedeixen que tots els alumnes puguen aprendre. En aquest sentit la resposta educativa és inclusiva i per tant l'alumne i l'alumna estan presents a l'aula ordinària, participant i aprenent al costat dels seus iguals.

No hay comentarios:

Publicar un comentario