QUÈ ENTENEM PER UNA EDUCACIÓ INCLUSIVA?
És la qüestió que abordarem, és a dir, intentarem aclarir el marc
conceptual i les implicacions que es deriven d'una escola inclusiva, repassant
els 4 elements principals que assenyala la literatura sobre aquest tema.
Però abans de començar és necessari deixar clares 3 idees que han de vertebrar el discurs de la inclusió:
Però abans de començar és necessari deixar clares 3 idees que han de vertebrar el discurs de la inclusió:
1.
La primera d'elles és que cada alumne i alumna és únic i diferent. No hi ha
dues categories d'alumnat i per tant, precisa una resposta educativa adaptada a
les seues potencialitats i necessitats.
2.
La segona és que tot l’alumnat, en algun moment de la seua escolarització,
pot requerir suports en diferent nivell, amplitud, intensitat i durada, per la
qual cosa l'escola ha de planificar una resposta educativa des de l'inici.
3.
I finalment, la idea que no és tant l'alumnat el que presenta o té una
discapacitat sinó que existeixen entorns discapacitants, és a dir, és el
context el que fa a la persona discapacitada, com bé afirma Nacho Calderón.
En aquest sentit, entenem que l'educació inclusiva és possible, és
necessària i és urgent. Estem parlant de drets humans, d'una educació
transformadora que millorarà la qualitat de vida de moltes persones, una
educació que va més enllà de la mera socialització; estem parlant de societats
inclusives, societats justes.
Què és la inclusió?
Què és la inclusió?
Un error freqüent és considerar l'educació inclusiva com a sinònim
d'integració. Hi ha matisos que diferencien a tots dos conceptes.
·
La integració accepta la diferència, la reconeix però se centra
en el dèficit, la deficiència o la discapacitat, per tant parla de necessitats
educatives i planteja una resposta educativa que és diferenciadora.
Diferenciadora en tant que l'alumne o alumna ix de l'aula ordinària per a rebre
una atenció individualitzada en funció de la seua discapacitat, amb un
currículum que s'allunya significativament de l'ordinari.
·
En canvi una escola inclusiva acull la diferència i aprén d'ella,
focalitzant l'atenció en les capacitats de tot l'alumnat i potenciant-les,
mitjançant l'eliminació de barreres que impedeixen que tots els alumnes puguen
aprendre. En aquest sentit la resposta educativa és inclusiva i per tant
l'alumne i l'alumna estan presents a l'aula ordinària, participant i aprenent
al costat dels seus iguals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario